suomi_finland_100

Tutkimus: Suomessa on paljon maailmanluokan osaamista, josta ei tiedetä riittävästi

Lähes 90 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että Suomessa on runsaasti maailmanluokan huippuosaamista, josta ei tiedetä riittävästi. Suomalaiset haluaisivatkin kuulla enemmän suomalaisyritysten menestystarinoita. Tulokset käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Made by Finland -kampanjatutkimuksesta.

Made by Finland -kampanjatutkimuksen mukaan jopa 86 prosenttia suomalaisista haluaisi kuulla enemmän suomalaisyritysten menestystarinoista. Suomalaiset uskovat vahvasti siihen, että Suomessa on maailmanluokan huippuosaamista ja he ovat kiinnostuneita kuulemaan suomalaisten yritysten onnistumisista.

– Tulos kertoo toisaalta vahvasta luottamuksesta osaamiseen, jota maamme yrityksistä löytyy, mutta toisaalta myös siitä, miten vähän me tunnemme yritysten ja yksittäisten työntekijöiden osaamista ja onnistumisia. Suomessa huippuosaamista pidetään turhaan piilossa, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Suomen hyvinvointi on satavuotisen itsenäisyyden aikana rakennettu työllä. Myös tulevaisuudessa hyvinvointimme rakennetaan työllä, joka saa myös uusia muotoja ja jossa osaamisen ja erottautumisen merkitys kasvaa.

– Meillä suomalaisilla on suuri tarve kuulla kannustavia esimerkkejä ja tarinoita onnistumisista ja suomalaisen työn pärjäämisestä. Nyt kun taloustilannekin osoittaa piristymisen merkkejä, haluamme Made by Finland -kampanjallamme nostaa esiin maailman parasta työtä eli suomalaista osaamista, Lausala kiteyttää.

Tutkimuksen mukaan lähes kaikki suomalaiset, eli 97 prosenttia, haluaisivat olla ylpeitä omasta työstä ja jakaa osaamistaan myös muiden ihmisten kanssa. Lisäksi 96 prosenttia suomalaisista oli yhtä mieltä siitä, että osaamisen ja tiedon jakamisen merkitys korostuu entisestään tulevaisuuden työelämässä.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.

 

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, 050 407 2623
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia. www.madebyfinland.fi